سازه های چادری, مقالات

سقف های متحرک چادری – بررسی و تحلیل

سقف های متحرک چادری

قدیمی‌ترین اثری که از یک سقف چتری باقی مانده هست متعلق به ۱۳ قرن قبل از میلاد می باشد که تصویر پادشاه آشور، آشوربانیپال را با یک چتر خورشیدی، که بیانگر قدرت و سلامت جاویدان، می باشد نشان می‌دهد.

این اثر همچنان پس از گذشت سال های متمادی همچنان بدون تغییر و به شکل اولیه خود باقی مانده است. در این بنا پارچه به وسیله ی نیروی کششی و تیر مرکزی که نیروی فشاری هر واحد را تحمل می‌کند.

در قرن پانزدهم میلادی لئوناردو داوینچی بر طبق مطالعات فراوانی که بر روی سازه‌ای، یک مکانیزم مسطح ساده قابل گسترش را طراحی و در جلد اول کتاب خود معرفی کرد.

در تزئینات باغسازی دوران قاجار سایبان های چتری در باغ‌ها برای برافراشتن چادر میان چمن رواج داشته بود . مردم در زیر این چادرها در تابستان فضایی برای در امان ماندن از نور آفتاب و گذران اوقات خوش استفاده می کردند.

سقف های متحرک چادری

سقف های متحرک چادری

سقف های چتری متحرک

سازه‌های چتری قابل گسترش در اوایل برای ایجاد حالت باز و بسته در اندازه های کوچه ساخته شده بودند.

در سال 1980 دولت آمریکا تصمیم گرفت تا برای احداث یک پایگاه فضایی، ناسا بر روی سازه های متحرک تحقیق کند. هدف اصلی این تحقیقات ایجاد سیستم باز و بسته شونده بود که جهت حمل به فضا بتواند در داخل فضاپیما قرار گیرد.

یکی از دانشگاه هایی که در زمینه سقف های چتری متحرک تحقیق کرده است . دانشگاه کمبریچ می باشد. دانشمندان این دانشگاه حلقه ای ساختند که قابل گسترش بود و از چند میله و کابل تشکیل شده بود.

اخیرا به دلیل قطع نشدن مسابقات در استادیوم های ورزشی نیاز بود تا سیستمی ایجاد شود تا سقف استادیوم ها پوشیده شود تا در مواقع لزوم سقف بسته شود.
برای غلبه بر چنین مشکلاتی ساخت استادیوم‌ها و استخرها با سقف متحرک رواج یافت. ایده ساخت سقف متحرک از سوی پینه‌رو مطرح شد. او سازه قابل بسطی را به کمک مکانیزم قیچی طراحی کرده بود. به دلیل عمر کوتاه پینه‌رو تمام تحقیقات او در این خصوص تنها ۹ سال به طول انجامید. اما تاثیرات شگرفی بر آیندگان داشت. او درکل بر روی دو نوع سازه مختلف کار کرد.

۱-سازه مشبک مجزا

۲-سازه قابل گسترش

از دست ندهید…

سایبان چتری ، فروش انواع مختلف سایه بان به قیمت مناسب

تکامل سقف های متحرک چتری

بشر در دهه های خیر به یافته های بی نظیری جهت ساخت سقف های چادری دست یافته است. بر این اساس افزایش انعطاف‌پذیری و بهینه شدن از نظر اقتصادی اجرای آنها در مقایسه با سایر سقف‌های ثابت و سنتی یکی از اصلی ترین معیار های استفاده از این سازه ها گردید.و همچنین از لحاظ تطابق سقف‌های منعطف با اقلیم منطقه در تمام روزهای سال مزیت چشمگیری بر سایر روش‌ها دارد.

یکی از کاربردهای شبکه‌های فضایی قابل گسترش و تاشونده، ایجاد سازه‌های بزرگ برای حفاظت از تجهیزاتی مانند صفحات فتوولتائیک است.

منبع : تحریریه ویلاسازه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *