دکوراسیون باغ, مقالات

سایبان و آلاچیق باغ های ویلایی ، اصول طراحی و ساخت

سایبان و آلاچیق باغ های ویلایی

سقف فضای باغ و پارک، به طور معمول آسمان است و بنابراین حس و حال و مقیاس باغ با تغییر چیزی که در بالای آن قرار دارد، تغییر می کند. این سقف می تواند به وسیله سایبان چتری ایجاد شود و یا به وسیله گیاهان . وقتی سایبان گیاهی (داربست يا آلاچیق) به وسیله پیچک پوشیده می شوند سبب ایجاد سایبان و سقفی سبز می گردند.

سایبان گیاهی می تواند نشان دهنده محل ورود باشند، با ایجاد استراحتگاه، سبب تغییر حالت گام برداشتن در باغ شده یا انتقال از یک فضا به فضای دیگر را نشان می دهد.

آلاچیق چیست؟

آلاچیق واژه ای ایتالیایی است، به معنی سایبان و عنصری ساختاری است که خانه یا محصوریت های دیوار مانند را به باغ توسعه می دهد و مکانی را برای نشستن و لذت بردن از منظره فرعی ایجاد می کند. همچنین ساختاری کامل برای نشان دادن پیچکها یا مجسمه یا جهت غذا خوردن در هوای آزاد می باشد.

آلاچیق به وجود آورنده فضای هندسی عمودی و نیز محلی برای گیاهانی است که نمی توان آنها را در سطوح افقی کاشت نمود و احتیاج به قیمی محکم دارند.

طراحی سایبان و آلاچیق باغ ها

مسئله مهم تر در آلاچیق باغ ها استفاده از مصالح مثل چوب های موجود در منطقه یا باغ است و محکم بودن آن بستگی به رعایت نکات فنی در ساخت آن دارد. ایجاد آلاچیق و سایبان باید هدفمند باشد. کاربری آلاچیق و محل آن باید تعریف شود. ایجاد آلاچیق در وسط یک باغ که نه جهت را معرفی می کند و نه محلی برای قدم زدن و استراحت است، معنی و مفهومی ندارد. اگر به خاطر چند گیاه بالا رونده زیبا در گوشه ای از باغ، آلاچیق احداث شود، از نظر بیننده مشخص می شود که آن حرفی برای گفتن نداشته و بدون هدف است. بلکه باید دارای یک نقطه کانونی باشد تا نظر بیننده را به خود جلب کند. نشان دادن درب خروج، مجسمه، فواره آبنما) یا درخت بسیار زیبایی در انتهای داربست یا آلاچیق برای این مطلب بسیار اهمیت دارد.

از دست ندهید…

سایبان چتری ، فروش انواع مختلف سایه بان به قیمت مناسب

کاربرد آلاچیق ها

معمولا در وسط این اطاقکها (آلاچیق ها) از درختان پابلند که بتواند در بالای آن سایبانی به منظور ایجاد سایه و تنوع در یکنواختی ایجاد نماید، غرس می کنند. گاهی آلاچیق ها را کنار استخرهای بزرگ، آب نماها یا بر فراز بلندی باغ بنا می کنند. در شمال ایران آلاچیق ها بیشتر در باغات چای و میوه ساخته می شود و یا به عنوان انبارهای موقت استفاده می شوند. سایبان ها در دکوراسیون باغ جایگاه مهمی دارند و هدف از احداث آنها در اکثر باغهای اقتصادی، در درجه اول تولید محصول و در درجه دوم خصوصا (در مناطق گرم) به عنوان سایبان و محل استراحت است.

پهن شدن شاخه ها روی سقف و آویزان شدن میوه هایی مثل انگور، گل هایی مثل رز و سبزیجاتی مثل کدو حلوایی از سقف و اطراف آنها دیدنی است و حالت آرامش و صلح و دوستی را در انسان ایجاد می کند و می توانند به صورت تونلی ممتد و راز آفرین تبدیل شوند که در باغهای گرم، خنکی و شادابی خاصی به محیط اطراف خود می بخشند

گیاهان مورد استفاده در داربست ها رز رونده، پیچ گلیسین، کلماتیس، پیچ امین الدوله، انگور، گل ساعتی، پیچ اناری می تواند باشد. مثلا اگر طراح باغ هدف از ایجاد داربست را ایجاد سایه می داند، باید از گیاه کاملا فشرده مثل پیچ امین الدوله استفاده نمایید.

منبع تحریریه ویلاسازه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.