صندلی

صندلی راک و کاربردهای آن

صندلی راک و کاربردهای آن

جالب است بدانیدکه اولین صندلی راک بر می‌گردد به سال ۱۷۱۰ میلادی که با قرار دادن دو عدد چوب اسکی کنار یک صندلی معمولی ایجاد شده و بعد از آن این مدل صندلی تا ۷۵ سال ناپدید می‌شود. ۷۵ سال بعد این صندلی ها به گونه‌ای دیگر طراحی و ارائه می‌شوند. در آن زمان صندلی‌های راک به صورت دو نفره یا چند نفره نیز طراحی شده‌اند و در مکان‌های درمانی مثل بیمارستان‌ها برای تسکین بیماران نیز از این صندلی‌ها استفاده می‌شده است. رفته رفته محبوبیت صندلی‌ راک بیشتر و بیشتر شده و امروزه طراحی‌های صندلی‌های راک مدرن به گونه ای است که در سلامتی افراد تاثیر گذار هستند.

صندلی راک یا صندلی راکینگ چیر یکی از انواع صندلی است که از دو بال چوبی منحنی شکل (راکر) که به انتهای پایه های آن متصل شده ساخته شده است. این باله های چوبی پایه جلویی صندلی راک را به پایه عقبی آن متصل کرده است. نقاط تماس صندلی با زمین تنها در دو نقطه است که این امکان را می دهد که با کمترین فشار پا و یا با حرکت نقطه ثقل کسی که روی آن نشسته است به جلو و عقب حرکت کند. معمولا صندلی راک از چوب ساخته می‌شود ولی انواع فلزی و کامپوزیتی آن نیز یافت می‌شود.

مزایای استفاده از صندلی راک

بدون شک، ما در یک جهان با تکنولوژی های پیچیده زندگی می کنیم. به نظر می رسد هر روز یک ابزار جدید برای ارتقاء سلامت جسم و جان ما بکار گرفته می شود. صندلی راک یکی از این ابزارهاست. گرچه مانند یک فعالیت هوازی همچون ایروبیک موثر نیست ولی در نوع خود می تواند از طرق مختلف بر بهبود سلامتی و وضعیت جسمانی ما تاثیر بگذارد.

در ابتدا این نوع صندلی به خاطر حرکت ملایمی که داشت بیشتر برای نگهداری و خواباندن و شیر دادن نوزادان توسط مادران استفاده می‌شد. از دیگر مزایای صندلی راک اینست که حتی اگر آنرا تکان ندهید صندلی بصورت اتوماتیک آنقدر حرکت می‌کند تا مرکز ثقل کسی که روی آن نشسته با مرکز ثقل صندلی در یک راستا قرار گیرد و بعبارتی به تعادل برسد و قرار گرفتن در یک زاویه متعادل خود باعث ایجاد آرامش در استفاده کننده خواهد شد.

تاثیرات صندلی راک بر سلامتی

شاید تعجب کنید اما جالب است بدانید که این صندلی ها علاوه بر داشتن ظاهر شیک و مدرن تاثیرات مثبتی بر سلامتی نیز دارند.

حرکت گهواره‌ای صندلی آرامش بخش است. اولین تاثیری که در این صندلی‌ها مشهود است ایجاد حس آرامش بخش است. استفاده از این صندلی در زمان استراحت باعث دور شدن استرس‌ها و تسکین فشارهای روحی روزمره می‌شود. جالب است بدانید در فرودگاه های آمریکا ، این صندلی‌ها برای آرامش مسافران و دور نگه داشتن‌شان از اضطراب در فضای شلوغ و پر سر و صدای فرودگاه قرار داده می‌شوند.

بهبود درد آرتروز گردن و کمر

درد ناشی از آرتروز گردن و کمر می توانند سخت و ناراحت کننده باشند. این نوع صندلی جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مفاصل برسد و این امر کمک می کند درد آرتروز کاهش پیدا کند. همچنین حرکات صندلی به افزایش انعطاف پذیری و قدرت در زانو کمک می‌کنند. تکیه دادن به آن و حرکاتش باعث می‌شوند درد و فشار از کمر به سمت مغز حرکت کنند.

 بهبود خواب

محققین دانشگاه ژنو به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت گهواره‌ای قبل از خواب موجب خواب عمیق و با کیفیت‌تری خواهد شد.

بهبود تعادل

حرکت گهواره‌ای صندلی سیستم تعادل گوش داخلی را بهبود می‌دهد و موجب بالانس شدن سیستم بدن می‌شود.

ویژگی‌های یک صندلی راک خوب

اینکه صندلی راک شما از چه جنسی باشد مهم است؛ مثلاً در ساخت مدل‌های چوبی حتماً به این نکته توجه کنید که از چوب مقاومی چون گردو یا راش یا توسکا ساخته شده باشد.برای سفارش صندلی راک مورد علاقه خود می توانید به وب سایت  شرکت ویلاسازه تولید کننده معتبر انواع مبلمان اداری مراجعه کنید و تنوع محصولات را مشاهده کنید.

یکی در ایران به دو علت بیشتر از خانواده چوب توسکا در ساخت صندلی راک بهره می برند. اول انعطاف خوب چوب توسکا و دوم قیمت مناسب آن. در ساخت این مدل صندلی به علت آنکه متحرک است و به اکثر اتصالات آن نیروی مضاعف وارد می‌شود، نباید از چوب ترد استفاده شود، چون احتمال شکستگی را افزایش می‌دهد. چوب توسکا و نمدار این نقطه ضعف را بخوبی پوشش می دهند. نوع اتصال قسمت‌های مختلف صندلی را بررسی کنید که با چه چیزی این اتصال انجام شده است. اتصال با بست به‌جای چسب که در قدیم هم کاربرد زیادی داشت و نتیجه آن صندلی راک‌های ماندگاری بود که سال‌ها در خانه‌ها می‌درخشید؛ مقاومت صندلی را بالاتر می‌برند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *